דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האח הגדול ממבט של פסיכולוג | התמודדות עם לחץ וחרדה 

מאת    [ 25/01/2012 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 2726 פעמים ]

מהומה בבית האח הגדול, שלושה מהדיירים יוצאים בשלב כל כך מוקדם מהבית מרצונם החופשי . מה הביא אותם לצאת? 

  ניתן את התשובה החלקית כבר עכשיו:  נראה שהבית הוא סיר לחץ מבעבע, שמקשה על הדיירים לשרוד את השהות בו. העונה הנוכחית של האח הגדול היא כנראה מלאת קונפליקטים ומטרידה. השהות בבית מעוררת חרדה רבה אצל הדיירים, והם מגיבים באופן שטבוע בכולנו, כשאנחנו פוגשים בסכנה- אנחנו מנסים לברוח.

 

מה משפיע על רמת החרדה בבית? אלה למעשה אותם גורמים שמביאים אותנו בחיי היום יום להיות בחרדה, רק שבבית האח הגדול הכל מוקצן.


    • מערכות היחסים בין הדיירים- הם תקועים במשך 24 שעות עם אותם אנשים למשך תקופה ארוכה, זה גורם קיצוני שמביא ללחץ. גם בחיים שלנו, מערכות היחסים שלנו על כל המורכבות שבהן, מביאות לא פעם להרבה לחץ וחרדה. מערכות יחסים לא פחות מבדידות, ואולי אף יותר, יוצרות סטרס.
    • מיליוני עיניים שצופות בכל תנועה ואמירה שלהם- אכן מלחיץ. אנחנו יכולים להזדהות, כולנו נמצאים במצבים בהם מסתכלים עלינו, מצפים מאיתנו, שופטים את הביצועים שלנו, ובסוף מחליטים באם לקבל או לדחות אותנו. זה יכול להיות הבוס בעבודה, החברים שאיתם אנו יוצאים לבלות, או אפילו בן הזוג ביחסי מין.
    • מבנה האישיות של הדיירים- מדובר במצבור רב של דמויות בעלות מבנה אישיות מורכב ונפש סוערת. לחלק מהדיירים, בגלל מבנה האישיות שלהם, קשה להסתדר עם הזולת, והיחסים שהם יוצרים נוטים להיות סוערים ומלאי מריבות . כך מבנה האישיות שלהם הופך אותם פגיעים ורגישים ללחץ. הערה חשובה- אני מתייחס לדיירי הבית כדמויות בסדרת טלוויזיה. זאת מפני שכל מה שנאמר עליהם פה, אינו על האנשים עצמם, אלא על איך שהם משתקפים אחרי העריכה, שמעצבת אותם כרצונה. אין לנו מושג מי הם באמת.
    • מניפולציות של ההפקה- ההפקה גם היא לא טומנת ידה בצלחת, וכבר מהיום הראשון יצרה משימות פסיכולוגיות מערערות רגשית, ומסכסכות. בין היתר ניתן למצוא: הוראה ליוסי ולחברתו ליצור קונפליקטים בין אישיים ולהקצין תכונות מטרידות, בקשה מאנשים לוותר על הלבוש והשם שלהם, ובעצם על הזהות שלהם, וכן אילוץ דיירים מסוימים להתמודד עם הפוביות שלהם (פחד מכלבים, נחשים ומעכברים). זה למי שלא יודע, הסיוט הכי גדול של אנשים עם פוביות. בכלל השבוע המפחיד אף שהיה מלא הומור, עורר חרדות למכביר. גם בחיי היום יום שלנו אנו פוגשים בחוויות שמעוררות לחץ וחרדה. אלו חוויות שמאיימות על הזהות שלנו, ומעמתות אותנו עם הפחדים הכי גרועים שלנו. הרבה פעמים כשאנשים באים לטיפול בתחושה של ערעור ושבריריות, זה בגלל חוויה כזו, שעוררה איום ופחד. איום לא על הקיום הפיזי אלא על הקיום הנפשי

איך אנחנו מגיבים ללחץ? איך הגיבו בבית?

 יש מגוון של תגובות, השבוע ראינו שתים מתוכן. הראשונה זו תגובה של בריחה- ברי יצאה מהבית כנראה כי רצתה באופן טבעי לברוח מהלחץ, על מנת שלא יערער אותה. לשם כך ויתרה על חלומה לזכות במיליון ובהערצת הצופים. היא  כנראה הבינה שבריאותה הנפשית חשובה לה יותר. תגובה שניה היא של זיווה שהגיבה בקיצוניות למועמדות להדחה, והפגינה מיד אחר כך התנהגות מוזרה וילדותית. גם זו תגובת של סטרס

לכתבות והדרכות פסיכולוגיות נוספות

עמית ורהפטיג, פסיכולוג קליני מייסד מכון פסיכולוגיה לצעירים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב